vineri, 17 februarie 2012

Un deja vu nealterat


Un deja vu nealterat
      Reportaj din depozitul de cărți al bibliotecii ştiințifice a universității Alecu Russo din Bălți
De la primii pași făcuți în biblioteca Universitații, gîndul meu zboară, undeva, printre paginile romanului „Numele trandafirului” de Umbero Eco, și încerc mereu să găsesc niște similitudini dintre biblioteca de la noi și biblioteca, absolut superb, prezentată de scriitorul italian în romanul său. Întotdeauna mă lovesc de o nereușită, e foarte greu să gasesc ceva care să le asemene, poate doar mirosul de mucegai. Totuși trebuie să fie ceva, toate bibliotecile au undeva un colț unde dacă nimerești ai parte de acel inevitabil deja vu.  Spre marea mea bucurie am trăit în sfârșit acel deja vu, despre care vă vorbeam mai sus, am găsit acel colțișor, care m-a transferat fatalmente în acea bibliotecă descoperită în roman. Întuiția m-a făcut să caut în acel  loc acolo de unde li se aduc studenților carțile  atunci cînd nu se găsesc pe rafturile sălilor de lectură sau ale celor de împrumut, din depozitul bibliotecii.
                                                                          ***
 Am convenit cu administrația bibliotecii, și mi s-a organizat o excursie ad-hoc, întru realizarea acestui material despre acel loc unde studenții nu au acces dar unde presiunea carților este mai mare ca oriunde. Prima impresie, cînd am intrat în acest loc, a fost că nu am să gasesc nimic nou, aceleași rafturi pe care zac așezate frumos cărțile, același miros de mucegai, parcă aceleași cărți, cu alte cuvinte ceea ce gîndeam că am să gasesc  aici era doar o iluzie.
 Doamna Elena Cristian a fost ghidul meu în acestă noua lume, fiindcă odată ce am început să mă adîncesc în acest loc necunoscut, aveam impresia că întradevăr este vorba de o altă lume altă atmosferă față de ceea ce găsesc în celelate săli de carte. Cele două niveluri ale depozitului bibliotecii găzduiesc în jur de  520000 de exemplare, care sunt repartizate pe  diverse categorii: Colecții speciale, Carte rară, Carte cu autograf, Teze de licență sau masterat etc. Intuind parcă interesul meu pentru lucruri vechi d. Elena m-a condus spre rafturile destinate colecție de carte rară (aflată undeva într-un colți îngrădită  de jur împrejur cu gratii). Aici în această cușcă am avut placerea să mi se arate cele mai vechi cărți din bibliotecă, este vorba de doua carți religioase despre care doamna Elena mi-a făcut o scurtă prezentare:  Sfînta și Dumnezeiasca Evanghelie care acum întîi sau Tipărit întru același chip în zilele prea înalțatului Domn Io Grigorie Ioan Voievod cu osîrdia și cu toată cheltuiala Pria Sfințitului Mitropolit al Moldovei Kvri Gavril.(vezi imaginea *) 
Imaginea *
„Sfînta carte de la 1731  cuprinde toate cele 4 Evanghelii după: Ioan, Matei, Luca și Marcu. Evangheliile sunt un gen de literatură veche , care relatează despre viața învățătura, patimile, răstignirea și învierea lui Isus Hristos. Scrisă cu grafie slavonă în limba română într-un limbaj accesibil, este prezentă pe sfînta masă a altarului în bisericile ortodoxe, fiind destinată oficierii serviciului divin”. Frunzărind acestă carte observi că textul este așezat în pagină în doua coloane, începutul fiecarui capitol este marcat prin caractere de culoare roșie. „ Evangelia a fost tiparită la Tipografia lui Grigore Stan Brașoveanu, care a lucrat tipograf sub Mitropolitul Iacob Pruteanu”. Cartea a fost donată bibliotecii de preotul Vasilie Secrieru. O altă carte  din categoria celor vechi este Kазаниа datează din 1790 la fel este scrisă în slavona veche.
Kазаниа
 „Lucrarea cuprinde o culegere de predici bisericești, în care sunt explicate pasaje din Noul Testament la duminici și la marile sărbători rostite de Ioan Damashin, Grigorie Bagoslovul, arhiepiscopul Constantinopolului; Vasile cel Mare, Teodor Tiron ș.a.” Cartea este o donație a Catedralei Constantin și Elena din Balți.

Plimbîndu-mă singur printre zecile de rafturi pline de cărți, și odată ce mă adînceam în locurile mai puțin umblate, răceala și mirosul de mucegai parcă era mai puternic, simțeam că undeva pe aproape o să am surpriză deja vu-lui, căutam cu privirea acel loc, și în sfîrșit l-am gasit, undeva departe de ochii lumii, într-un cotlon, era semi-întuneric, două scări rezemate de un raft, cîteva cărți vechi aruncate pe o masă, m-au dus undeva departe, în acea bibliotecă rece din acel obscur ev mediu, nu am fotografiat revelația mea, blitzzul ar fi dărîmat întreg deja-vu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu